Odak Rehberlik Modeli

ODAK Rehberlik modeli alanında uzman eğitimciler tarafından geliştirilmiş, öğrencinin çocukluk çağından başlayarak gençlik dönemini de içeren, kapsamlı ve gelişmeye açık manada dizayn edilmiş özgün bir rehberlik modelidir.

ODAK Rehberlik Modeli öğrencileri erken, orta ya da ileri dönem fark etmeksizin; akademik, psikolojik, sosyolojik ve beceri temelli rehberlik olarak  4 ana başlıkla  ele alır.

ODAK Rehberlik Modelinin basamakları;

1-AKADEMİK REHBERLİK

  1. Erken Dönem

Öğrencinin kendini, duygularını, sorumluluklarını, kuralları tanıması ve akademik bilinci geliştirmesi için; empati odaklı, çevre bilincini geliştirici faaliyet ve etkinlikleri kapsar.

  • Orta Dönem

Etkili ders çalışma yöntemlerini, zaman yönetimini ve planlama becerilerini merkeze alan bir rehberlik sistemi sunar.

  • İleri Dönem

Öğrencinin akademik gelişim sürecini bireysel olarak yapılan görüşmelerle takip eder. Motivasyon, ödevlendirme, ek ders, sınav analizi, çalışma programı, çizgi altı çalışması gibi hususlarda nokta atışı çalışmalar yapar. Meslek seçimi ve kariyer planlamasında öğrenciye rehberlik eder.

2-PSİKOLOJİK REHBERLİK

  1. Erken Dönem

Öğrencinin kendine karşı olan saygı bilincini geliştirmesi, duygularını tanıması ve ifade etmesi için güven kavramını merkeze alan etkinlik ve faaliyetleri sunar.

  • Orta Dönem

-Kimlik Gelişimi: Kişisel kimlik ve benlik kavramlarını destekleyen bir süreç sunar.

-Duygusal Gelişim: Stres, kaygı ve öfke yönetimi tekniklerini sunar.

-Empati ve İletişim: Empati kurma ve etkili iletişim kurma becerilerini kazandırır.

  • İleri Dönem

Öğrencilerin zorluklarla başa çıkma ve problem çözme yetilerini geliştirmek adına grup halinde ya da bireysel olarak iletişim sağlar. Sınavlardan ya da arkadaş-aile iletişiminden kaynaklı oluşabilecek kaygının derecesini azaltmak adına etkinlik, seminer ya da ölçekler uygular.

3-SOSYOLOJİK REHBERLİK

  1. Erken Dönem

Grup oyunları ve etkinliklerle sosyal katılımın teşvikini sağlar. Toplum, aile, arkadaşlık, dostluk gibi kavramların eşgüdüm çalışmalarla benimsenmesi için işleyen bir mekanizmadır.

  • Orta Dönem

Toplumsal Bilinç: Toplumsal olay ve sorumluluk bilincini artırmaya yönelik çalışmalar sunar.

Çatışma Çözümü: Çatışma çözme, akran arabuluculuğu ve barışçıl iletişim teknikleri üzerine çalışmalar sunar.

  • İleri Dönem

Öğrencinin kurum içi sosyal hayatını takip eder. Arkadaş, öğretmen ilişkilerini gözlem altında tutar. Oryantasyonu sağlar. Anlayışlı ve güçlü iletişim için becerilerini artırmaya yönelik hamleler yapar. Farklı kültürlere ve toplumsal yapıya saygı bilinci geliştirilir. Sosyal projeler ve gönüllülük faaliyetleri uygulanır.

4-BECERİ TEMELLİ REHBERLİK

  1. Erken Dönem

Sosyal becerilerin gelişimi için işbirliği ve paylaşma odaklı aktivite ve çalışmalar yapılırken bireysel becerilerin gelişimi için “NASIL” ve “NEDEN” sorularının cevabını bulabilecekleri ve yaratma bilincini geliştiren etkinlikleri kapsar.

  • Orta Dönem

Günlük yaşamda ihtiyaç duyulan becerileri kazanmış, kendi kültürünü benimsemiş, özümsemiş; çevre ve doğaya karşı duyarlı, koruyucu ve geliştirici; üretmenin ve değer katmanın önemini bilen, bilinçli tüketici; bireysellikten uzak, işbirliği ve paylaşmanın değerini bilen, sorumluluklarını bilen, yardımlaşma becerileri gelişmiş çocuklar yetiştirebilmek için bir beceri temelli rehberlik planı oluşturur.

  • İleri Dönem

Araştırma teknikleri, dijital becerilerin geliştirilmesi, ekoloji-çevre okuryazarlığı, finansal okuryazarlık, girişimcilik, gıda okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görgü kuralları, ergenlik döneminde beslenme gibi konularda bilinç geliştirerek yaratıcılığını ön plana çıkaran beceri temelli bir rehberlik planı sunar.