Odak Rehberlik Modelinde Ölçme ve Değerlendirme

Ölçme değerlendirme, eğitim süreçlerinde öğrencilerin bilgi, beceri, tutum ve performanslarını belirlemek ve değerlendirmek amacıyla kullanılan sistematik bir süreçtir. Bu süreç, çeşitli yöntemler ve araçlar kullanılarak öğrencilerin öğrenme düzeylerini, gelişimlerini ve ihtiyaçlarını belirlemeye yönelik faaliyetleri kapsar.

Ortadoğulular Eğitim Kurumlarında eğitim sürecinin ayrılmaz ve tamamlayıcı bir parçası olan ölçme, değerlendirme ve durum belirleme bir öğretim etkinliğine dayalı olarak gerçekleştirilir. Yürütülen öğretimin öğretmenler ve öğrenciler tarafından ne derece etkili ve verimli olduğunun belirlenmesi durumu öğretim sürecinin hatasız bir şekilde denetlenmesini gerektirmektedir. Bu denetleme doğrultusunda süreç odaklı başarının sağlanması hedeflenir.  

Öğrencilere kazandırılması hedeflenen bilgileri sürece bağlı olarak hangi yetkinlik ve kararlılıkla öğrenmiş olduklarını saptayan Ölçme ve Değerlendirme sistemimizin akademik gelişime sunduğu katkı kaçınılmaz bir hale gelmiştir. Öğrencilerin gelişim süreçlerini sağlıklı analizlerle takip edebilmeleri onların özgüvenli bir şekilde hedeflerine ulaşması için de önem arz etmektedir.

Ölçme değerlendirme sistemimizin katkılarını 4 ana maddede toparlayacak olursak;

-Öğrenci Başarısını İzleme ve Değerlendirme: Öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri düzenli olarak takip edilir. Bu sayede, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönleri belirlenebilir ve gerektiğinde ek destek sağlanabilir.

-Bireyselleştirilmiş Eğitim: Öğrencilerin ihtiyaçlarına göre kişiselleştirilmiş eğitim planları oluşturulabilir. Böylece her öğrenci kendi hızında ve öğrenme tarzına uygun bir şekilde eğitim alabilir.

-Geri Bildirim Sağlama: Öğrencilere ve velilere düzenli ve yapıcı geri bildirimler verilerek, öğrenme süreçlerine aktif katılımları sağlanır. Bu, öğrencilerin motivasyonunu artırır ve öğrenme süreçlerini iyileştirir.

Eğitim Kalitesini Artırma: Öğretmenler, öğrencilerin gelişimlerini izleyerek kendi öğretim yöntemlerini değerlendirebilir ve gerektiğinde iyileştirmeler yapabilir. Bu, genel eğitim kalitesini artırır.

ÖLÇME DEĞERLENDİRME TABLOSU-1

ÖLÇME DEĞERLENDİRME TABLOSU-2

Ortadoğulular Eğitim Kurumları olarak Yabancı dilde ve Türkçede dil becerilerini ölçmenin dil öğrenimi açısından önemini biliyoruz. Dört temel beceri üzerine odaklanan dil öğreniminin ölçülme esaslarına bakalım;

1. Dinleme Becerisinin Ölçülmesi

Dinleme, bireyin işitsel olarak sunulan bilgiyi anlaması ve işlemesi becerisidir. Dinleme becerisini ölçerken dikkat edilmesi gereken esaslar şunlardır:

  • Metin Türü ve Uzunluğu: Öğrencinin seviyesine uygun, çeşitli metin türlerinden (sohbet, röportaj, hikaye, haber vb.) kısa ve uzun metinler seçilir.
  • Soruların Çeşitliliği: Dinleme anlama soruları, doğrudan bilgi isteme, çıkarım yapma, ana fikri belirleme gibi farklı türlerde olabilir.
  • Ses Kalitesi: Dinleme materyallerinin ses kalitesi yüksek olmalıdır. Net ve anlaşılır bir diksiyon kullanılmalıdır.
  • Gerçek Hayat Bağlamı: Dinleme görevleri, günlük yaşamda karşılaşılabilecek durumları yansıtmalıdır.
  • Ölçme Araçları: Dinleme becerisi, çoktan seçmeli sorular, boşluk doldurma, doğru-yanlış gibi çeşitli yöntemlerle ölçülebilir.

2. Konuşma Becerisinin Ölçülmesi

Konuşma, bireyin dil bilgisini ve sözel ifade yeteneğini kullanarak iletişim kurma becerisidir. Konuşma becerisinin ölçülmesi sırasında aşağıdaki esaslara dikkat edilmelidir:

  • Akıcılık ve Doğallık: Öğrencinin akıcı ve doğal bir şekilde konuşabilmesi değerlendirilir.
  • Dil Bilgisi ve Sözcük Dağarcığı: Doğru dil bilgisi kullanımı ve geniş bir sözcük dağarcığına sahip olma değerlendirilir.
  • Telaffuz: Telaffuzun net ve anlaşılır olup olmadığı değerlendirilir.
  • İletişim Stratejileri: Öğrencinin konuşma sırasında karşılaştığı zorlukları nasıl aştığı ve etkili iletişim stratejileri kullanıp kullanmadığı değerlendirilir.
  • Ölçme Araçları: Konuşma becerisi, birebir mülakatlar, grup tartışmaları, sunumlar ve rol oyunları gibi yöntemlerle ölçülebilir.

3. Okuma Becerisinin Ölçülmesi

Okuma, yazılı metinleri anlama ve yorumlama becerisidir. Okuma becerisinin ölçülmesi sırasında şu esaslara dikkat edilir:

  • Metin Türü ve Uzunluğu: Öğrencinin seviyesine uygun, çeşitli türlerde (makale, hikaye, bilgi metni, şiir vb.) ve uzunlukta metinler seçilir.
  • Anlama Düzeyi: Ana fikir, detay bilgileri, çıkarımlar ve metnin amacı gibi farklı anlama düzeylerine yönelik sorular sorulur.
  • Okuma Stratejileri: Öğrencinin okuma stratejilerini (tahmin yapma, anahtar kelimeleri bulma, bağlamdan anlam çıkarma vb.) kullanma becerisi değerlendirilir.
  • Hız ve Doğruluk: Okuma hızının ve doğruluğunun ölçülmesi önemlidir.
  • Ölçme Araçları: Okuma becerisi, çoktan seçmeli sorular, açık uçlu sorular, doğru-yanlış soruları ve özet çıkarma gibi yöntemlerle ölçülebilir.

4. Yazma Becerisinin Ölçülmesi

Yazma, düşünceleri, bilgileri ve duyguları yazılı olarak ifade etme becerisidir. Yazma becerisinin ölçülmesi sırasında aşağıdaki esaslar dikkate alınmalıdır:

  • İçerik ve Organizasyon: Yazının mantıklı ve düzenli bir şekilde yapılandırılması değerlendirilir.
  • Dil Bilgisi ve Sözcük Dağarcığı: Doğru dil bilgisi kullanımı, zengin ve çeşitli bir sözcük dağarcığına sahip olma değerlendirilir.
  • Tutarlılık ve Akıcılık: Yazının tutarlı ve akıcı bir şekilde ifade edilmesi değerlendirilir.
  • Yazım ve Noktalama: Doğru yazım ve noktalama kurallarının kullanımı değerlendirilir.
  • Ölçme Araçları: Yazma becerisi, kompozisyon yazma, mektup yazma, özet çıkarma, yaratıcı yazma gibi görevlerle ölçülebilir.

Her dört becerinin ölçülmesi, öğrencinin dil gelişimini bütüncül bir şekilde değerlendirmek için önemlidir. Bu değerlendirmeler, dil öğretiminde bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları göz önünde bulundurarak, etkili öğretim stratejilerinin geliştirilmesine olanak tanır.