Eğitim sisteminin kilit taşı öğretmenler, değişen dünya düzeni içinde sürekli kendini geliştirme ihtiyacı duyuyor. Öğrenci öğretmen ilişkilerinde iyileştirici rollerin artması, öğretmenlerin özellikle ders verdiği yaş grubunu daha iyi tanımasını zorunlu kılıyor. Öğrencileri daha yakından tanımak ve farklı eğitim deneyimleri konusunda farkındalık yakalamak, metinler arası yolculuklarla öğretmenlik deneyimine dair çıkarımlar kazanmak isteyenler için öğretmenlerin okuması gereken kitaplar listesini özenle hazırladık.
Bu Yazıda Neler Var?
- Farklı bir eğitim deneyimi olarak Emile
- Ergenlik çağındaki çocuğu anlamak için öğretmenlerin okuması gereken kitaplar
- Pes etmemenin öyküsü olarak Küçük Prens ve Moby Dick
- Aday öğretmenlerin okuması gereken kitaplar
- Öğretmenlerin mutlaka okuması gereken kitaplar meb
- Özel Eğitim Öğretmenlerinin Okuması Gereken Kitaplar
- Öğretmenlikle İlgili Kitaplar
- Sıkça Sorulan Sorular
Farklı bir eğitim deneyimi olarak Emile
J. J. Rousseau’ nun Emile’ si öğretmenlerin okuması gereken kitapların listesinin kültleri arasında. Eser, roman bütünlüğünde Emil isimli çocuğu merkezine alarak eğitimin doğasını konu ediniyor. Emil’ in doğumundan evliliğine dek gelişmesine, birey olmak için kendini arayışına ve kendini gerçekleştirme çabasına tanıklık ediyoruz. Bu tanıklıkta çocuğu zorlayıcı, baskıcı bir sistemin içinde değil, doğuştan getirdiği özellikleri ve gizilgüçleriyle desteklekleyen bir ortamda yetiştirmemiz gerektiğinin önemini de keşfediyoruz.
Ergenlik çağındaki çocuğu anlamak için öğretmenlerin okuması gereken kitaplar
Nermin Çelen tarafından kaleme alınmış olan Bir Dönüşüm Süreci Ergenlik ve Genç Yetişkinlik kitabı, ergenlerle çalışan uzmanların ve ailelerin yardımına koşacak bir eser. Kitapta ergenlik döneminin gelişim görevleri genel olarak sunuluyor ve ergenlikte psiko-soyal gelişim, arkadaş ve akran grupları hakkında bilgi veriliyor. Ergenlerde Psikopatoloji bölümü ise depresyon ve yeme bozuklukları gibi dönemin karakteristik sorunlarını ele alırken, ergenlerin savunma mekanizmaları konusuna da değiniyor. Prof. Dr. Bengi Semerci’ nin Artık Büyüdüm kitabı da ergenlerle çalışan eğitimciler için öğretmenlerin mutlaka okuması gereken kitaplar arasında. Kitap, ergenin yetişkinlerle kurduğu ilişkiler konusunda bir hayli yol gösterici. Bu nedenle ergenlerle iletişim kurma konusunda önemli bir farkındalık yaratıyor.
Pes etmemenin öyküsü olarak Küçük Prens ve Moby Dick
Antoine de Saint-Exupéry tarafından yazılan Küçük Prens, sadece bir çocuk kitabı olarak görülmemelidir. Zaten kitap, bir çocuk kitabı olarak yazılmaktan ziyade, çocukların içsel dünyalarını keşfetme konusunda yetişkinlere rehber olmak için kaleme alınmıştır. Küçük Prens’ te bir uçak kazasında çöle düşerek kaybolan pilotumuzun gezegeninden ayrılıp dünyayı ziyarete gelen küçük prens ile geçirdiği birkaç güne tanıklık ediyoruz. Pilotumuzun hem çocukluk deneyimleri hem de küçük prensten öğrendikleri ise çocukların dünyalarına dair önemli farkındalıklar yaratıyor. Küçük prensin yılmadan gezegenine sahip çıkması örneği, çocukların eğitiminde müfredat kapsamında ya da yaratıcı etkinliklerde kullanılabilir.
Kendini avdan korumaya çalışan, Herman Melville’ nin kaleme aldığı balina Mobby Dick’ in hikayesi de çok çeşitli etkinliklere konu olabileceği, farklı aktivitelere ilham vereceği gibi İsmail ve Ahab karakterlerinin çatışmaları üzerinden farkındalık yaratacak bir roman. Her iki kitap da öğretmenlerin okuması gereken kitapların içinde hümanizm çizgisi ile de değerlendirilebilir.
Aday öğretmenlerin okuması gereken kitaplar
Eğitim uzmanlarının kütüphanesinde mutlaka olması gereken ilk 20 kitap. Öğretmenlerin okuması gereken kitaplar listesinden aday öğretmenlerin mutlaka okuması gereken kitaplar listesinin zirvesini sizler için seçtik:
- Küçük Ağacın Eğitimi Asa Earl Carter
- Çocuklara Adanmış Hayatlar Galip Uyar
- Aptallaştıran Eğitim, John Taylor Gatto
- Doğadaki Son Çocuk Richard Louv
- Eğitimde Bireysel Farklılıklar Yıldız Kuzgun
- Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay
- Bir Yetişkin Yaratmak, Julie Lythcott-Haims
- Eşekli Kütüphaneci Fakir Baykurt
- Çocuğum Okulu Sevmiyor, Peter Gray
- Duygusal Eğitim, Gustave Flaubert
- Kaliteli Eğitimde Öğretmen William Glasser
- Dünya Okulu: Eğitimi Yeniden Düşünmek, Salman Khan
- Hayata Hazır Gençler Yetiştirmek, Mel Levine
- İçimizdeki Çocuk, Doğan Cüceloğlu
- Limon Ağacı Sandy Tolan
- İletişim Çatışmaları ve Empati, Üstün Dökmen
- Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor) Henry Rosovsky
- Meraklı Zihinler/ Bir Çocuk Nasıl Bilim İnsanı Olur?, John Brockman
- Şiddetsiz İletişim Marshall B. Rosenberg
- Öğretmenliğin Dönüşümü, Ahmet Yıldız
Öğretmenlerin mutlaka okuması gereken kitaplar meb
Milli Eğitim Bakanlığı’ nın öğretmenlerin okuması gereken kitaplar kült eserleri:
- S. Ayverdi. Millî Kültür Meseleleri ve Maarif Davamız
- M.A. Bal Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Meşhurların Okul Anılar
- S.R. Covey Etkili İnsanların Alışkanlığı
- M. Enç Bitmeyen Gece
- Öğretmen (Frank Mccourt)
- J. T. Gatto Eğitim-Bir Kitle İmha Silahı
- P. Freire Ezilenlerin Pedagojisi
- Ali Fuad Başgil Başgil Gençlerle Başbaşa
- Okulsuz Toplum (Ivan Illich)
- Bir Eğitim Tasavvuru Olarak Mahalle/ Sıbyan Mektepleri (İsmail Kara- Ali Birinci)
İlginizi çekebilir: Ankara Çankaya Kolej
Özel Eğitim Öğretmenlerinin Okuması Gereken Kitaplar
Özel eğitim öğretmenleri, farklı öğrenci ihtiyaçlarına uygun olarak öğretim stratejileri geliştirmek, öğrencilere bireysel destek sağlamak ve eğitim süreçlerini en iyi şekilde yönetmekle sorumludur. Bu bağlamda, özel eğitim öğretmenlerinin okuması gereken kitaplar, hem teorik bilgilerini güçlendirecek hem de pratik uygulamalara ışık tutacak eserler olmalıdır.
- “Özel Eğitime İhtiyaç Duyan Çocuklarla Çalışma Kılavuzu” – Mary E. McLean
McLean’in kitabı, özel eğitim öğretmenlerine farklı öğrenme güçlükleri ve özel ihtiyaçlara sahip öğrencilerle nasıl başa çıkacakları konusunda kapsamlı bir rehber sunar. - “Eğitimde Bireyselleştirilmiş Öğrenme” – Carol Ann Tomlinson
Tomlinson’un eseri, öğretmenlere sınıf içinde farklı öğrenme stillerine uygun stratejiler geliştirme konusunda rehberlik eder. Bireyselleştirilmiş öğrenme, özel eğitimde önemli bir yaklaşımdır. - “Özel Eğitimde Materyal Geliştirme ve Uygulama” – Selma Kızıldemir
Kızıldemir’in kitabı, öğretmenlere özel eğitim materyallerini nasıl etkili bir şekilde kullanacakları konusunda pratik bilgiler sunar. Öğrenciye özel materyallerle öğretim, özel eğitimde başarıyı artırabilir. - “Otizmle Baş Etme Kılavuzu” – Temple Grandin ve Sean Barron
Otizm, özel eğitimde sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Temple Grandin ve Sean Barron’un bu kitabı, öğretmenlere otizmle başa çıkma stratejileri ve etkili öğretim yöntemleri hakkında bilgi verir. - “Zihinsel Engelli Çocuklarla Eğitim” – Mehmet Aksoy
Zihinsel engelli çocuklarla çalışan öğretmenlere yönelik olan bu kitap, öğrencilerin bireysel özelliklerini anlama ve onlara uygun öğretim planları oluşturma konusunda rehberlik eder.
Bu kitaplar, özel eğitim öğretmenlerinin pedagojik becerilerini güçlendirmelerine ve farklı öğrenci profillerine uygun öğretim stratejileri geliştirmelerine yardımcı olacak değerli kaynaklardır. Bu kitapları okuyarak, özel eğitim öğretmenleri, sınıflarında daha etkili ve başarılı bir şekilde çalışabilirler.
Öğretmenlikle İlgili Kitaplar
Öğretmenlikle ilgili kitaplar, eğitimcilerin bu hedeflere ulaşmalarına yardımcı olan kılavuzlardır.
- “Öğretmen Olmak” – İsmail Hakkı Mirici
İsmail Hakkı Mirici’nin eseri, öğretmenlik mesleğine yeni adım atanlar için kapsamlı bir rehberdir. Pedagojik yaklaşımları, sınıf yönetimi ve etkili iletişim stratejilerini içerir. - “Öğrenci Merkezli Eğitim” – Terry Doyle ve Todd Zakrajsek
Öğrenci merkezli eğitim, günümüzde pedagojik yaklaşımlar arasında öne çıkan bir konsepttir. Bu kitap, öğrencilere odaklanan etkili öğretim stratejilerini detaylı bir şekilde açıklar. - “Motivasyon: Bir Eğitim Gerçeği” – Johnmarshall Reeve
Reeve’in kitabı, öğrencileri motive etme ve sınıf içinde öğrenme isteği oluşturma konularında öğretmenlere rehberlik eder. Motivasyon, etkili öğretimin temel unsurlarından biridir. - “Sınıf Yönetimi ve Disiplin” – Linda Albert
Etkili sınıf yönetimi, öğretmenlik mesleğinin vazgeçilmez bir parçasıdır. Linda Albert’in kitabı, sınıf içinde disiplini sağlama ve olumlu bir öğrenme ortamı oluşturma konusunda stratejiler sunar. - “Etkili Öğretim Sanatı” – Donald Finkel
Donald Finkel’in bu kitabı, öğretim süreçlerini anlamak, öğrencilere etkili bir şekilde ulaşmak ve öğrenmeyi teşvik etmek konusunda öğretmenlere pratik bilgiler sunar.
Bu kitaplar, öğretmenlik mesleğine yeni başlayanlar veya deneyimli eğitimciler için değerli kaynaklardır. Öğretmenler, bu kitapları okuyarak pedagojik becerilerini güçlendirebilir, sınıf içinde daha etkili bir şekilde öğrencilere rehberlik edebilirler.
Sıkça Sorulan Sorular
Öğretmene alınacak kitap tercihi, öğretmenin ilgi alanlarına ve branşına bağlı olarak değişebilir. Mesleki gelişimine katkı sağlayabilecek pedagojik kitaplar da tercih edilebilir.
Kendini geliştirmek için geniş bir perspektif kazanmak amacıyla farklı türlerde kitaplar okumak önemlidir. Bu, kişisel gelişim, liderlik, iletişim becerileri, finans, sağlık, sanat, bilim, tarih gibi konularda kitapları içerebilir.