Pomodoro’dan Planlı Çalışmaya: En Verimli Ders Çalışma Teknikleri Neler?

Verimli ders çalışma teknikleri öğrencilerin odaklanma ve zaman yönetimi stratejileri geliştirerek akademik başarılarını artırmasıdır. Öğrenciler, verimli ders çalışma yöntemleri sayesinde belirli konuya odaklanıp onu anlayıp pekiştirir. Öğrencilerin iç motivasyonunun güçlendirilmesinde verimli ve doğru ders çalışma tekniklerinin etkisi çok büyüktür.

Öğrenme şekilleri öğrenciden öğrenciye değişiklik göstermektedir. Bu sebeple her öğrenciye aynı verimli ders çalışma teknikleri uygulanmaz. Ortadoğulular uzmanları öğrencinin durumunu inceleyerek onun için en verimli ders çalışma tekniğini belirler. Teknik belirlendikten sonra öğrenciye özel bir ders planı oluşturulur.

En Verimli Ders Çalışma Teknikleri

Öğrenciler, en verimli ders çalışma teknikleri ile hem yetenekleri hem de potansiyellerini belirli hedef doğrultusunda üst düzeye çıkarabilirler. Yalnız bu teknikleri uygulayabilmek için öncelikle birkaç noktaya dikkat edilmesi gerekiyor. Akılda kalıcı ders çalışma teknikleri uygulama öncesinde dikkate alınması gerekenler şöyle sıralanabilir:

           Verimli ve Akılda Kalıcı Ders Çalışma Teknikleri Uygulama Öncesi Dikkate Alınması Gerekenler
Hedef Belirlemeİlk olarak teknikleri uygulamaya başlamadan önce hedef belirlenmeli. Hedef belirleme, öğrencinin ders çalışma motivasyonu için çok önemlidir. Öğrencinin motivasyonunu artırıp harekete geçirerek plan yapmasını sağlar.
Çalışma Ortamının DüzeniDers çalışılan ortamın düzenli olması da verimlilik açısından hayati önem taşıyor. Düzenli ortamda öğrencinin çalışma isteği artar. Düzenli çalışma ortamı, dikkatin dağılmasını engelleyerek çalışmayı daha sürdürülebilir hale getirir.
Çalışma için Öz Hazırlık YapmaVerimli ders çalışma teknikleri uygulayabilmek için çalışılacak dersle ilgili bilgiler önceden hazır olmalıdır. Bilgiler önceden hazır hale getirildiğinde derse daha iyi odaklanılır. Aynı zamanda öğrencinin dersle ilgili motivasyonu da artırılmış olur.

Neden Verimli Çalışma Teknikleri Gerekli?

Öğrencilerin ders çalışma motivasyonu artırılarak başarıya ulaşabilmesi için verimli çalışma tekniklerinden yararlanması gerekiyor. Verimli çalışma teknikleri sayesinde şu avantajlar elde edilir;

  • Ders ve sınavlara daha hazırlıklı olunur.
  • Zaman doğru şekilde kullanılır.
  • Sınavlarda meydana gelebilecek kaygının önüne geçilir.
  • Öğrenme düzeyi artar.
  • Kalıcı öğrenme sağlanır.
  • Ödev yapma alışkanlığı kazanılır.
  • Akademik olarak başarı artar.
  • Hedeflere daha kolay ulaşılır.
  • Yoğun ve plansız çalışmadan kaynaklı ortaya çıkan hem tükenmişlik hem de stres gibi durumlarda bertaraf edilir.

Verimli ders çalışma teknikleri sayesinde öğrenciler zaman yönetimini doğru yaparak derslerin dışında müzik, spor vb. aktivitelere de katılabilir. Böylelikle öğrencilerin zihinsel ve bedensel yönden gelişimleri de artar.

Popüler ve Etkili Teknikler

Zaman yönetimi başta olmak üzere birçok avantaj sunan popüler ve etkili ders çalışma teknikleri 5’e ayrılıyor. Bu verimli ders çalışma teknikleri şu şekildedir:

1 – Pomodoro Tekniği

Öğrencilerin konsantrasyonunu sürekli hale getiren bir zaman yönetimi tekniği olan pomodoro, zihinsel yorgunluğu azaltarak çalışmanın verimli olmasını sağlıyor. Pomodoro tekniği, 25 dk çalışma+5 dk moladan oluşmaktadır. Pomodoro tekniğinde öğrenci, belirli süre çalışıp akabinde kısa molalar verir. Böyle bir çalışma tekniği öğrencinin dikkat süresini de artırır.

Pomodoro tekniği kapsamında verilen kısa molalarda öğrenci bedenini dinlendirebilir. Zihinsel olarak dinlenmek içinde çeşitli aktiviteler yapabilir. Kısa molalar; yürüyüş yapma, kitap okuma ve müzik dinleme gibi aktivitelerle değerlendirilebilir. Pomodoro tekniğinde 4 kez 25 dakika çalışma + 5 dk mola tamamlandıktan sonra 15 ya da 30 dk uzun mola verilir. Uzun moladaysa öğrencinin tamamen zihnini yenilenmesi sağlanır.

2 – Verimli Ders Çalışma Teknikleri: Zaman Bloklama Yöntemi

Öğrenciler zaman bloklama yöntemi ile de ders çalışmayı planlı ve verimli hale getirebilirler. Zaman bloklama yönteminde ders çalışma, mola, ders tekrarı vb. aktiviteler belirli saat dilimlerine bölünür.  Verimli ders çalışma teknikleri listesindeki zaman bloklama, öğrencileri “çalışmaya nereden başlayacağım ya da ne çalışacağım” gibi sorulardan kurtarır. Zaman bloklama yöntemine örnek şu şekilde verilebilir:

  • Saat 07.00-07.30- Kahvaltı
  • 07.30-08.00- Türkçe ders konu tekrarı
  • 08.00-08.15- Mola
  • 08.15-09.45- Matematik ders konu tekrarı
  • 09.45- 10.00- Mola
  • 10.00-10.45- Fen bilimleri ders konu tekrarı
  • 10.45- 11.00- Mola
  • 11.00- 11.45- Test çözme
  • 11.45- 12.30- Öğle yemeği
  • 12.30- 13.15- Eksik konuların çalışılması
  • 13.15- 13.30- Mola
  • 13.30- 14.15- Türkçe paragraf soru çözümü
  • 14.15—14.45-Uzun mola
  • 14.45- 15.30- Matematik soru çözümü
  • 15.30-15.45-Mola
  • 15.45-16.30- Fen bilimleri soru çözümü
  • 16.30-17.20- Sosyal bilgiler dersi konu tekrarı
  • 17.20- 17.45- Mola
  • 17.45-18.30- Sosyal bilgiler soru çözümü

18.30 sonrasında öğrenci için serbest zamandır. Bu serbest zamanda öğrenci istediği aktiviteyi yapabilir. Verimli ders çalışma teknikleri, öğrencilerin günlük yaşamını düzenli hale getirir. Diğer ders çalışma tekniklerinde olduğu gibi derslere odaklanmayı da önemli ölçüde artırmaktadır.

3 – Aktif Hatırlama

Verimli ders çalışma teknikleri arasındaki aktif hatırlama yöntemi, öğrencilere test çözerek öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenme sürecini aktifleştiren aktif hatırlamada notlar, soru ve cevap şeklinde çıkarılır. Her ders çalışıldıktan sonra 10 dakika mini test çözülerek bilgiler kalıcı hale getirilir. Bu yöntem, öğrencilerin hızlı ve etkili şekilde öğrenerek akademik başarı elde etmesini sağlıyor. Beyin, aktif hatırlamada bilgiyi uzun süreli olarak hafızaya aktarır.

4 – Aralıklı Tekrar (Spaced Repetition)

Ponodoro tekniği gibi etkili olan aralıklı tekrar yöntemindeyse yeni öğrenilen bilgi uzun süreli olarak hafızaya atılır. Bilgiyi akılda kalıcı hale getiren bu teknikte bilgiler düzenli olarak tekrarlanır. Aralıklı tekrar yöntemi için öncelikle çalışılacak konular belirlenir.

Çalışma sırasında kısa ve anlaşılır şekilde notlar alınır. Çalışılan konulara ertesi gün tekrar bakılır. Konuların çalışılmasının ardından 4 gün geçince yeniden tekrar yapılması gerekiyor. Verimli ders çalışma teknikleri arasında yer alan aralıklı tekrar tekniğinde konuların çalışılması sonrasında 7. ve 14. günde tekrar yapmak gerekir.

5 – Planlı Etüt Sistemleri

Öğrencilerin haftalık hedef takibi yapılabilmesi için planlı etüt sistemleri uygulanmaktadır. Planlı etüt sistemlerinde öğrencilerin ders çalışması belirli programla gerçekleştirilir. Planlı etüt sistemleriyle ders çalışma daha sürdürülebilir ve verimli hale gelmektedir. Öğrencilerin ne kadar sürede ve hangi derse ne zaman çalışılacağını planlı etüt sistemleri belirlemektedir.

Planlı etüt sistemi ile şu şekilde bir program oluşturulabilir;

  • Pazartesi günü: Fen bilimleri ve Türkçe derslerini çalışma
  • Salı günü: Matematik ve sosyal bilgiler derslerinin çalışılması
  • Çarşamba günü: İngilizce çalışma
  • Perşembe: Matematik ve Türkçe soru çözümü
  • Cuma: Fen bilimleri ve sosyal bilgiler soru çözümü
  • Cumartesi: İngilizce genel tekrar ve soru çözümü

Planlı etüt sisteminde çalışma süresinin 40 ile 60 dk arasında olması idealdir. Etüt sonrasında öğrencinin zihninin dinlenmesi için 15 dk ara verilmesi gerekir. Yukarıdaki verimli ders çalışma teknikleri, öğrencinin okuldaki durumu baz alınmaktadır. Öğrenci için pomodoro tekniği daha iyiyse ona göre öğrenciye danışılarak bir program hazırlanır.

Ortadoğulular’da Uygulanan Planlı Çalışma Programları

Ortadoğulular uzmanları, öğrencilere özel çalışma programları hazırlayarak onların bireysel olarak durumunu takip ediyor. Öğrencilere sunulan kişiselleştirilmiş program, öğrenmenin kalıcılığını artırarak akademik başarı elde edilmesini sağlıyor. Öğrencilere günlük ya da haftalık hazırlanan çalışma programlarında da başarı artmaktadır.

Verimli ders çalışma teknikleri kapsamında hazırlanan günlük ya da haftalık programlarda öğrencinin günlük hayatı baz alınır. Okul saatlerine uygun olarak hazırlanan programlarda öğrencinin bedensel ve zihinsel dinlenmesine de olanak tanınıyor. Planlı çalışma programları hazırlanırken öğrencinin hedefi ve eksik olduğu dersler ilk olarak dikkate alınır.

Sık Sorulan Sorular

Verimli ders çalışma teknikleri ile ilgili sık sorulan sorularla cevapları şu şekildedir:

1 – Verimli Ders Çalışma Teknikleri Uygulanması Neden Önemli?

Verimli ders çalışma yöntemlerinin uygulanması, uzun saatler verimsiz şekilde çalışmanın önüne geçer. Doğru ders çalışma yöntemleri sayesinde öğrenciler hedeflerine uygun, odaklanarak ve planlı çalışırlar. Öğrencilere hem zaman yöntemi hem de kaynakların doğru kullanılması yönünde yardımcı olur.

2 – Programlı Çalışma Avantajları Nelerdir?

Programlı çalışma, özellikle sınavlarda öğrencilere daha çok avantaj sunar. Sınavlarda öğrencilerin stresini minimuma indirir. Hedefe ulaşma ve zamanın doğru kullanılmasında da önemli rol oynuyor. Öğrencilerin motivasyonunun daima yüksek tutulmasında da çok etkilidir.

3 – Pomodoro Tekniğinde Pomodora Kaç Kez Tekrarlanır?

Pomodora tekniğinde 25 dk çalışma ve sonrasında 5 dk mola verilir. Bu sistem 4 kez tekrarlandıktan sonra 15-30 dk uzun molaya geçilir.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram